Walters pipor: Tom Eltang, SP årspipa 2016

Tom Eltang är en pipmakare som de flesta känner till - känd världen över för sina mycket vackra pipor med fantastisk kontrastfärg. Jag hade tidigare aldrig sett hans pipor annat än på bild, och nu hade jag helt plötsligt en för renovering! Och vilken pipa sen - någon gång måste jag helt klart skaffa mig en Eltang!

Toppen på denna hade en del lava, och ett större mörkt område bakom kammaren som inte såg så snyggt ut. Frågan var hur mycket som var tjära och hur mycket som var bränt - skulle det gå att få snyggt igen?




Efter sedvanlig inre rengöring gick jag på lavan.



Lavan kom av fint; jag tog min tid och mjukade upp den och tvättade av den i omgångar, men den mörka fläcken baktill bestod - dags att ta till micro-mesh! Jag började polera, och den mörka fläcken som ej ville tvättas bort kom loss i form av brun tjära. Under såg den jättefin ut!



Eftersom jag brotschat ytterligare lite i samband med lavatvätten så blev det en till omgång med bomull och alkohol för kammaren.



Allt som återstod nu var oljning, polering av munstycket och vaxning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar