Walters pipor: long shank dublin freehand

Nästa pipa är en riktigt intressant pjäs. Den långa halsen som avslutas med ett kort sadelmunstycke påminner om en lovat, men huvudets form är definitivt det av en dublin, och kammaren är svagt konformad. Ådringen är helt fantastisk, och pipans form är perfekt för att visa den, med den raka ådringen upp längs huvudet och en stor topp för all birds-eye.


Jag har inte lyckats få reda på vem som tillverkat denna pipa, så om någon känner igen stämpeln, kommentera gärna!

Precis som tidigare var den bakre delen av toppen täckt i lava, och munstycket var ordentligt oxiderat.

Jag smörjde in tappen med lite vaselin som skydd och lade munstycket i ett vanish-bad över natten. När jag tog upp det dagen efter så passade jag på att skrubba det både ut- och invändigt - det är ett ypperligt tillfälle att göra rent munstyckets rökkanal, då badet löser upp intorkad tjära, och man kan få ut en massa skit med hjälp av en liten rundborste.

När jag blåste ur vattnet ur munstycket visade det sig att det visslade; detta sker när luften passerar över en vass kant, och oftast så beror det på att övergången mellan rökkanalen och slitsen i bettet är för skarp, vilket kan åtgärdas genom att man rundar av kanterna med hjälp av en nålfil.


Sagt och gjort! Munstycket fungerar nu ej längre som en visselpipa.

Ibland räcker det med att börja polera munstycket med grövsta micro-mesh (1500), men det var så mycket oxidation att jag fick gå på med våtslippapper först.

För piphuvudet fick det börja med brotschning av kammaren, och sedan fick det stå över natten med bomull och alkohol i kammaren. Därefter skrubbade jag ur rökkanalen med den lilla rundborsten och alkohol, och tapphålet m.h.a. bomullspinnar och alkohol.

Sen var det dags att ta sig an lavan på toppen. Som tidigare så tog jag det i omgångar - först mjukade jag upp ytan på lavan, och tvättade bort det som kom löst; detta upprepades tills lavan var borta, och sedan tvättade jag av hela pipan.

Under lavan var ytan lite mörkare, och detta polerade jag med micro-mesh.



Sedan var det dags för lite olja, och efter det lite carnauba.



Imorgon kommer rengöringen av Walters Nils Frederiksen poker med reversed calabash.

1 kommentar:

  1. Stort tack, för infon om vissel-ljudet! Har letat orsaken, i en Norup-pipa. Trott att ljudet uppstod nere i den koniska holken, eller mot tappen. Men det var ditt tips, som kom att tysta missljudet! https://nystartvid40.blogspot.com/2021/11/stadar-i-blotan.html

    SvaraRadera